måndag 3 maj 2010

Kanske behövde han den bättre?

Min gamla tyskafröken på gymnasiet fördelade i viss mån betyg efter vad hon tyckte var behov. Den 5:a som jag faktiskt hade rätt till, den gav hon utan att genera sig till en annan elev i gruppen. Han skulle ju bli läkare, så han behövde den helt enkelt bättre! (Minns att det på den här tiden bara fördelades ett visst antal betyg av samma siffra, och att betyg då kunde "ta slut".)

Igår såg jag honom på nyheterna, han som fick mitt betyg. Han ägnade sig åt cancerforskning, av en typ som är svår att upptäcka, har hög ärftlighetsfaktor, och som finns i min familj.

Kanske bidrar det där betyget slutligen till min egen smala lycka, eller till mina barns? Mitt betyg i tyska, eller mina kunskaper i det tyska språket, har jag nämligen aldrig haft någon egentlig användning av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar