söndag 28 november 2010

Inte mycket nytt under solen!

Det är ju alltid intressant det där med upphovsrätt och plagiering. Vem var först, och var går sedan gränserna? Vem äger egentligen vad?

Det är ju svåra frågor, och de är i många sammanhang inte alldeles lätta att besvara. Vi lever ju i samma tid, matas med samma trender, och låter oss inspireras av allt som vi möter och ser. Plagiering behöver ju inte vara en medveten handling, heller inte av ondo.

Eleverna på skolan talar mycket om "copycats" vad det gäller kläder. Hur stort är utbudet på H&M och Gina Tricot? (Var har deras designers i sin tur låtit sig inspireras?) Ska de spara sina kassakvitton för att kunna reda ut vem som äger rätten till "dagens outfit"? Handlar det i grunden om bekräftelse och popularitet?

På en blogg som jag med glädje följer har det diskuterats livligt kring några virkade pulsvärmare. För en herrans massa år sedan, på tiden innan internet, fick jag ett par på pricken likadant virkade pulsvärmare, paketerade exakt precis på samma vis, av en kvinna som jag då gjorde min lärarpraktik tillsammans med.

Två konsthantverkare som jag känner har hamnat i konflikt med varandra, och det som de träter om är i grunden en gammal klassisk svensk modell. Deras gemensamma grossist har dock lanserat en ny färg, vilken passar fint in i rådande heminredningstrend, och de var ju nu de första två att...

Det finns inte mycket som är nytt under solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar