söndag 23 oktober 2011

Hjälpstickan är mina personliga svenska hjältar

Den som nu en gång för länge sedan var min allra bäste vän, min dåvarande kärlek, han drabbades plötsligt av psykisk sjukdom. Han plågades svårt av vanföreställningar, blev vräkt från sin lägenhet och bodde periodvis på gatan.

Många var de som vände bort blicken då de mötte honom barfota i snön, få var de som gav just honom något av sig själva.

Min svenska hjälte är därför Hjälpstickan, och dess grundare Ulrika Loeb. Tillsammans med andra gör hon skillnad!

1 kommentar:

  1. Att människor drabbas av psykisk sjukdom är inget nytt MEN att det idag, under 2010-talet, inte finns hjälp att få från samhället anser jag är skamligt! Läs t ex Aftonbladets artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13832963.ab.

    Oftast är det de anhöriga som får ”ta hand om” den psykiskt sjuke som behöver adekvat vård. Anhöriga genomlever ett helvete då de inte blir tagna på allvar på hur ”patienten” mår/behöver vård. Det är alltid ”patientens” egen vilja (läs den personliga intigriteten!) som styr trots att "patienten" har en psykiskt sjukdom som gör att de inte inte kan ta hand om sig själva!

    SvaraRadera