torsdag 1 november 2012

Min onsdag

Jag vaknar 02.57 av att någon snarkar så att taket håller på att lyfta, och kan sedan inte somna om. Försöker att sortera alla tankar och intryck från det nya jobbet. Funderar på allt och ingenting. Klättrar över sexåringen med jämna mellanrum, för att knuffa på han som snarkar så förskräckligt. Det blir faktiskt aningens bättre, men jag kan ändå inte somna om. Kliver upp, rakar och duschar Gustav, och duschar sedan mig själv. Hämtar tidningen i morgonrock, klär oss båda och dricker kaffe. Borstar tänder. Säger god morgon till P och till Viktor, skriver några rader i kontaktboken om igår. Letar fram termobyxor och packar ryggsäckar. Borstar tänder igen. Målar ögonfransarna, snabbladdar telefonen, säger puss och hej till de som ska till stan. Klär på Viktor, skrapar bilrutor och upptäcker först på fritids att vi ju glömt hans rygga. Pratar med pedagogerna om det med att vara annorlunda, det att vara syskon till någon som är annorlunda, kramar om, och får kasta mig i bilen för att hinna i tid. Blir utbildad i en ny skolportal, min femte i ordningen, och tycker att den här faktiskt verkar riktigt bra. Fikar med nya kollegor, och träffar en studiekamrat från min grundskollärarutbildning som jag inte sett och pratat med på många herrans år. Förväntas jobba praktiskt utan inlogg, men diskuterar istället med en specialpedagog kring elever som vi gemensamt har. Äter lunch med nygammal kamrat på korvmojen, fast att hon föredragit sushi, och uppdaterar mig på bekanta från tidigare arbetsplats. Utbildas vidare, suckar tungt, gäspar stort, ställer någon relevant fråga, surfar på ajfånen, och fikar igen. Avviker något tidigare än sagt, och säger trevlig helg och ha det då bra. Slinker snabbt in på det stora köpcentrat, köper nagellack och vin. Hämtar Gustav på hans fritids, som ju absolut inte vill bli hämtad tidigare, helst åker färdtjänst hem, och därför trasslar värre än någonsin. Kör för fort på motorvägen för att hämta Viktor. Sladdar in på gårdsplanen, för att jag tycker det är kul. Hämtar posten, startar upp datorer, hänger upp ytterkläder, pratar om dagen, rotar runt i ryggsäck och läser i kontaktboken. Läser mail, pussar på P, plockar ur diskmaskinen och stoppar i en tvätt. Pratar om dagen, sätter på teven, tar min medicin, blir illamående och hoppar över middagen. Läser bloggar, gosar med Viktor, ligger i soffan under en filt. Funderar på att sticka några varv men kommer aldrig till slott. Nattar Gustav som är riktigt trött efter både bowling och ridning, men som planerar för sin Korttidshelg och inte kommer till någon ro. Ligger i andra soffan, lyssnar med ett halvt öra på nyhetstimmen och skriver det här. Säger god natt till P och Viktor. Ska snart gå till sängs, även jag, om jag orkar.

3 kommentarer:

  1. Jag säger bara en sak: t a c k, som delar med dig! Underbart att få kika in på en annan människas vardag!

    SvaraRadera
  2. Säger som Elisabet, kul att få följa din dag och se hur olika våra dagar och liv ser ut.

    SvaraRadera
  3. Elisabet och Mian:
    Och jag tackar er, för precis samma lika! :)

    SvaraRadera