torsdag 22 november 2012

Pedagogisk lunch

Jag äter pedagogisk lunch på mitt jobb, vilket innebär att jag betalar för min mat och bringar ordning i bespisningen, samtidigt som jag intar näring och tar ut dagens rast. Jag klagar inte, då man just inte kan räkna med rast i skolans värld, lunchen är god för att vara skolmat, salladsbordet fint, och eleverna i huvudsak är riktigt trevligt sällskap. Jag aktar mig dock noga, vis av erfarenhet, för rätter döpta till "Kökets val"!

Tillägg:
Alternativet vissa dagar, det är att värma medhavd matlåda i en mikro i vårt arbetsrum, där smaken försvinner bland andras fiskdoft och pizzabitar från igår, där man samtidigt svarar i telefon, fyller på papper i skrivaren, beviljar ledighetsansökningar, lånar ut pennor, sudd, tejp och hålslag, letar efter rätt laddare till elevdatorer, tröstar den som inte kan hitta sin mobiltelefon/skolväska/jacka, och ringer föräldern till den som just för tillfället mår illa och behöver gå hem.

2 kommentarer:

  1. Haha, det var verkligen ett annat sätt att se på det. Själv skulle jag aldrig någonsin betala för att äta lunch på arbetstid. Å andra sidan beror det säkert ganska mycket på vilken ålder det är på barnen/eleverna...

    SvaraRadera
  2. mossfolk:
    Här betalas det för pedagogisk lunch på såväl arbetstid som rast... Av erfarenhet föredrar jag att äta tillsammans med de yngre barnen!

    SvaraRadera