onsdag 6 juni 2012

Hur firar man den här dagen?

Han har gjort små flaggor att vifta med på dagis, och undrar nu hur och varför man egentligen firar den här dagen. (Först trodde han nämligen att de var till Zlatans ära, och att det hela hade något med det kommande mästerskapet i fotboll att göra.)

När vi bodde i stan, och dagen inte var en helgdag, då köpte vi oss varsin Sverigebakelse på närmaste konditori, och så var det bra med det. Något år firade vi även skolkamrater till Gustav, som precis fått ett efterlängtat medborgarskap, med en picnic på kvällen i Stadsparken.

Medborgerliga fri- och rättigheter, de är ju i sig inte så enkla att förklara för någon som är 5 och ser det som självklarheter, och hur sjutton firar man egentligen sådana härligheter på bästa vis?


2 kommentarer:

  1. Jag gjorde det enkelt för mig och saxade från mitt eget inlägg.

    "Vi har ju faktiskt den stora lyckan att få leva i ett land där vi får göra som vi vill (ja, nästan i alla fall) och bara det tycker jag kan vara värt att fira.
    Som jag har påtalat många gånger så är det ju inte det viktigaste hur man firar, utan att man firar."

    Så tycker jag. Men hur man förklarar för 5-åringen kan jag inte hjälpa till med. Men du verkar så klok och sansad så jag är övertygad om du grejar det med den äran.
    Sarah

    SvaraRadera