lördag 5 januari 2013

Trettondagsaftonsbilder


Idag är det, som tidigare sagt, åter dags för mig att ta Ett Foto I Timmen. Fler som gör samma sak, det hittar man här!

Vid halvåttasnåret, då kliver jag upp, gäspar stort och tittar ut över nejden.

Vid halvniosnåret, då tänker jag te och tidningarna.

Vid halvtiosnåret, då tar jag mig en skorpfika.

Vid halvelvasnåret, då tittar jag upp från tidningar och morgonteve, och upptäcker att solen faktiskt skiner idag.

Vid halvtolvsnåret, då dammsugs min bil, av någon annan än mig. Tvätta i tunnel, det får jag göra själv!

Vid halvettsnåret, då kikar jag in hos andra som tar Ett Foto I Timmen just idag.

Vid halvtvåsnåret, då är det Tour de ski som gäller, trots att det är sol ute.

Vid halvtresnåret, då skalar och klyftar jag potatis, skjutsar in i ugnen lagom till dess att damernas skidskytte börjar att ta fart.

Vid halvfyrasnåret, då tänder jag ljusslingorna och minskar några maskor för den där midjan som jag inte har.

Vid halvfemsnåret, då vankas det mat och potatis.

Vid halvsexsnåret, då installerar någon i hushållet Apple TV, och det är inte han som har varit verksam i branschen.

Vid halvsjusnåret, då byggs det med LEGO och ses på Barnkanalen, självfallet samtidigt.

Vid halvåttasnåret, då dricks det minsann vin.

Vid halvniosnåret, då undrar jag varför någon ständigt ställer soppåsen på hallmattan.

Vid halvtiosnåret, då ligger det inne en beställning på "rosa yoghurt" med flingor, serverat i en särskild skål tillsammans med liten sked.

Vid halvelvasnåret, då testas Apple TV, och svt play streamas på stor skärm.

Vid halvtolvsnåret, då är det dags för nästa avsnitt av Bletchley circle, och någon liten en, han äter ännu mer "rosa yoghurt" men nu utan flingor, kollar YouTube-klipp av okänd kvalitet, och hävdar bestämt att vi måste ladda ner appen med en brinnande brasa till teven, eller den med ett akvarium...

28 kommentarer:

  1. Tar emot hämta tidningen ute då det är -14 här.. kallt om benen i morgonrocken ;)

    SvaraRadera
  2. Gott med skorpor! Har för mig att du inspirerade mig till att köpa det förra gången också. De är slut kom jag på nu...
    Och vilket härligt väder!

    SvaraRadera
  3. Vonkis:
    God morgon!
    Micke:
    Här var det inte fullt så kallt. Tog en kappa över morgonrocken!
    mossfolk:
    Skorpor är gott, mitt bästa vinterfika tillsammans med mjuka kakor. Får se om jag kommer mig ut något idag, i det vackra vintervädret, eller ens upp ur den skönaste fåtöljen?

    SvaraRadera
  4. Medea:
    Jag tror nog att det är Mymlan på muggen, men fin är den. ;)

    SvaraRadera
  5. Vilken perfekt "ta det lugnt"-fm :)

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken härlig bild, där solen lyser in!

    Ang bilden på fikat. På matbutikerna här i stan gör dom dessa bullar med bakeoff.

    Gör bara en vanlig vetebullesats. Så rullar du degen i tennisbolls stora bollar och gräddar. Fast platta till dem på en sida. Sedan när bullarna har svalnat, tar du och fyller en spritspåse med marsankräm och sprutar in i bullarna.

    // Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt med skorpfika, en fika är aldrig fel.

    SvaraRadera
  8. Aha, mymlan var det! Nåja, jag får skylla på att jag inte tittade så noga. =D

    SvaraRadera
  9. Sport går före sol, tror jag ;) I alla fall hos mig!

    SvaraRadera
  10. Vilken fräsig kopp du hade till fikat :)

    SvaraRadera
  11. Jag hade velat vara med och EFIT:at idag. Men varken jag eller sambon förstod oss på hur det funkade, så det fick va. Kanske klurat ut det till nästa gång.

    SvaraRadera
  12. marlino:
    Alldeles utmärkt!
    Anna:
    Goda är dom, och tack för receptet!
    Maria:
    Här fikas det dock i dagarna lite för ofta...
    Efwa:
    Jag har även My-muggar! ;)
    Bokmoster:
    Då litar jag på dig!
    Carro:
    Det är en av mina absoluta favoriter.
    Emmas dagar:
    Jag tror att man måste skriva in sig som medlem på hemsidan, innan det att man lägger upp och länkar till sin dag.

    SvaraRadera
  13. Alltid kul att se EFIT!

    Och ni kommer att bli väääldigt nöjda med AppleTV - eller åtminstone ungarna ;) Det finns inga gränser för hur mycket som kan streamas.

    SvaraRadera
  14. Kikade in hos dig idag. Skönt att fler än jag väljer sport framför fint väder, ialla fall idag... Njut av kvällen!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Hur gick det med den där tv-grunkan då?

    Ang EFIT så behöver man inte vara medlem.. men är man "ny" fastnar man i "skräppostfiltret" och måste släppas loss :)

    SvaraRadera
  16. Världen enligt J:
    Någon har redan redan upptäckt ikonerna för såväl Netflix som YouTube...
    Tinnan:
    Det gör jag. Njuter av kvällen! :)
    Micke:
    Den funkar bara fint! Gissar att vi därför snart har mer än en i det här hushållet...

    SvaraRadera
  17. En sådan där har vi också pratat om. Många gånger. Men än så länge inte mer än pratat.
    Och rosa yoghurt tycks vara kvällsrutin hos er. Allra helst när det nästan är natten ;)

    SvaraRadera
  18. mossfolk:
    Jag gillar den skarpt! Min julklapp till P... :)

    Vi har även "lyxyoghurt" i det här huset, som oftast ätes ungefär mitt i natten, i alla fall långt efter midnatt, men då helst utan flingor. Ungefär precis samma sak som den rosa, men något fetare och i brun förpackning. Han är en mycket precis liten herre!
    Eva:
    Välkommen!

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Kikar in på din dag. Ååååå, appeltv. stod på min önskelista också men det kom ingen. Tomten tyckte kanske att vi hade tillräckligt med datorer, mobiler, tv-apparater och ipad :-)

    Lite lustigt att det alltid ska tittas på tv OCH göras nått samtidigt ;-) (här är det inte lego längre).

    Reflektion till din kommentar hos mig: Är det inte alltid så? Hur stort man än bor så har man alltid för lite yta på nått sätt ;-)

    "Ses" nästa efit

    SvaraRadera
  20. För om den skulle läka förståss! Soppåsen alltså! :D

    Åh, om man hade så där välstädat i hallen!

    Har satt in receptet på krämbullen på Efit inlägget. Så det är bara att testa!

    // Kram Anna

    SvaraRadera
  21. Kikar in för att se hur din dag blev till slut igår. Tour de ski verkar vara en gemensam nämnare för många igår. Apple tv vet jag knappt vad det är men jag har förstått att det är ganska populärt.

    SvaraRadera
  22. En Mymlan-mugg - klart att du har det! Du är allt en riktig Mymla, fast jag tror bestämt att det sitter en lilla My där inne som hålls på plats, vänligt men bestämt.

    Tycker att du verkar ha haft en skön lördag och när jag ser yoghurtbilderna förstår jag varför du kommenterar missinassen.

    SvaraRadera
  23. Och här ställer någon ifrån sig skorna PRECIS innanför ytterdörren. Detta gör mig galen.
    I alla fall nästan.
    Och i alla fall när jag är väldigt trött och kommner från jobbet och nästan snavar över skorna.
    Handskar brukar också ligga där.
    Och DN.
    Och ett koppel.

    SvaraRadera
  24. Är sugen på sån där äpple-TV, men jag måste skaffa platt-TV först... (paddan finns dock redan).

    SvaraRadera
  25. Härliga bilder på din dag! Tittar in lite i efterskott!

    SvaraRadera