fredag 14 september 2012

Adressaten är inte den som dom tror

Genom åren har han fått många inbjudningar på posten, vår Gustav, gällande sådant som elitsatsningar i fotboll och avancerade rymdgymnasiestudier, vilket ju alls inte är något för honom. Jag tar inte illa vid mig, som jag vet att en del föräldrar till funktionshindrade barn och ungdomar gör, utan brukar tänka mig det scenariot precis så som han är. Jag fantiserar fritt, fnissar högt, och föreställer mig hur det faktiskt skulle kunna se ut med just honom på plats!

Nu när han ska fylla arton år, då har han fått brev av självaste kyrkoherden med anledning av att han inte är döpt. Han välkomnas att göra så, med tillägget att han annars tyvärr inte får ställa upp i kyrkovalet. Han har också brevledes informerats om och bjudits in till mönstring.

Kyrkofullmäktige skulle utan tvekan bli lite svängigare med Gustav närvarande, med mer fokus på frågor som kaffet och musiken, och kanske vore det också karaktärsdanande att göra lumpen innan det att det är dags för den dagliga verksamheten och gruppboendet... Hur förhåller sig försvarsmakten egentligen till LSS?


5 kommentarer:

  1. Jag som jobbar med funktionshindrade kan också se de senarier som hu ser framför dig;)
    Kanske skulle det vara bra att få in en frisk fläkt på flera ställen i samhället och rör runt i grytan lite...
    Trevlig helg
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Precis! Jag tänkte - ofta leende - samma sak när min mamma hade drabbats av Alzheimer och plötsligt fick för sig att hon skulle anmäla sig som frivilligarbetare - självklart gratis - på Ystad lasarett ,-)

    Det hade nog också blivit lite mer ..., ja, svängigt, kan vi ju säga ,-)

    SvaraRadera
  3. :-)
    Jag kan också se det framför mig.
    Så roligt de skulle få!
    Tror Gustav skulle göra succé i lumpen!

    SvaraRadera
  4. Ofta när du skriver inlägg om Gustav så känner jag att jag skulle vilja kommentera men drar mig lite för att ibland är det svårt att uttrycka sig "rätt" i skrift.
    Så istället vänder jag på det och tycker såhär:
    Lyckliga lyckliga Gustav som fick just dig/er som föräldrar. Just precis så!

    SvaraRadera
  5. Världen skulle behöva en Gustav på många olika ställen!
    Ha´ det gott!

    SvaraRadera