lördag 2 februari 2013

Att trivas där man är, eller det att veta vad man har

När ska jag yrkesmässigt landa? Jag har som en tendens att trivas mycket väl, var som jag än befinner mig, så det handlar mer om sådant som balansen mellan mitt arbetsliv och min fritid, tjänstefördelning, undervisnings- och arbetstid, förutsättningar för att göra ett riktigt bra jobb.

Jag har under de tre senaste åren sagt upp mig från två fasta tjänster, vikarierat, och tackat nej till en tredje fast tjänst. Nu går jag på ett annat vikariat, med ytterst osäker framtid efter sommaren, och ligger mycket bra till för en fjärde, som jag inte den här gången heller, själv aktivt har sökt.

Borde känna mig eftertraktad och smickrad, men känner mig mest bara orolig och förvirrad! En fast tjänst i enbart det ämne som jag brinner mest för, det innebär det att nu svika elever och kollegor mitt under pågående termin. Samtidigt så är det ju en garanti och en trygghet, för mig personligen, inför nästa läsår.

3 kommentarer:

  1. Svåra val det förstår jag, men tänk på dig själv.
    Tycker jag :-)

    SvaraRadera
  2. Just vad jag skulle säga -tänk på dig själv! Det är klart att du ska hoppa på en fast tjänst som du dessutom vill ha. Jag är rätt säker på att dina arbetskamrater också tycker det, även om det alltid är trist att förlora en bra kollega.

    SvaraRadera