söndag 1 juni 2014

Ekologiska bananer och den krassa verkligheten

Man vill ju inte vara den som sprider dålig stämning på festen, men när nu Miljöpartiet lovar att all frukt på förskolan ska vara ekologisk, då tänker jag att det vid valseger kommer att serveras frukt väldigt sällan, i kommunal ekonomi och regi, framöver, alternativt att måltiderna i övrigt kommer att bli, om möjligt, än sämre.

Här hemma ska vi börja varmkompostera vårt matavfall, som dessutom ska minska, betydligt. Vi ska också ta tag i, och räkna på, det där med solenergi!

11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag föredrar oftast en riktigt kall mellanöl, men... Mysigt och gott var det! Skål!

      Radera
  2. Ja, just så är det .., ingenting är alldeles enkelt. Är det inte det ena, så är det det andra.
    Sedan jag träffade pv, har en hel del i mitt miljötänk förändrats, ja, hade något före honom ...?
    Solfångare på taket ger oss varmvatten i stort sett från maj till slutet av augusti .., elda gör vi i kaminen om det skulle behövas .., vi har ingen sophämtning, utan komposterar allt som går och resten tar vi till återvinningen. Det är helt och hållet pv:s förtjänst och nu har jag vant mig. Jag har till och med lärt mig att tycka om det hela ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och här ledde sambon till sämre miljötänk, på det stora hela, i familjen! ;)

      Radera
  3. Och jag tycker att det ska vara en självklarhet att all frukt ska vara ekologisk. Där jag jobbar är det redan nu en stor del som är det. Vi ligger också mycket högt i statistiken på ekologiska produkter i maten OCH vi får jättebra mat. Det är en kommunal förskola. Men så har vi riktigt riktigt bra kockar också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det borde vara en självklarhet, men... Ni är lyckligt lottade som har förmånen att få ekologisk mat! Tyvärr brukar dock enbart mjölken leda till finfina siffror i statistiken.

      Radera
  4. Mina barns skola vann pris för bästa ekologiska mat för några år sen F-9 skola, så det går om man vill ( eller om rektor OCH föräldrar vill)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt!

      Med god vilja kan man göra mycket, men är de ekonomiska ramarna på tok för små, så...

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Mina föräldrar har solcellsuppvärmning bla. och är jättenöjda!
    När vi så småningom ska förbättra vår uppvärmning så ligger solceller högt bland alternativen.

    Snart, snart är det sommarlov! Jag längtar också!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är inne sol, både vad det gäller el och vatten, och ska ta tag i det på allvar, så snart som tid finnes.

      Kramar tillbaka!

      Radera