torsdag 30 augusti 2007

Färdiglagad senap?

Jag är inget vidare på matlagning, men då jag kan läsa så brukar jag kunna få till det rätt så bra ändå. Jag läser innantill, följer recept slaviskt, och ska ha lagat en rätt bra många gånger för att våga byta ut och lägga till ingredienser efter eget huvud. Brukar reta upp mig då det står saker som använd en smakrik vinäger ( För det första: Vinäger av vilken sort? Vitvins-, rödvins- eller balsamvinäger??? För det andra: Hur vet man om en vinäger anses vara smakrik? I förhållande till vilken annan vinäger då?), och använd sedan rikligt med svartpeppar ( Pratar vi kryddmått, tesked eller hela matskedar?). Idag fick jag huvudvärk när jag skulle laga remouladsås till den dubbelpanerade, stekta middagstorsken. Brukar få huvudbry då det bara står senap, menar dom den franska, den osötade, eller går det bra att använda Slotts? Idag råkade jag på ett recept där en av ingredienserna var färdiglagad senap. Färdiglagad senap! Vad i helvete är det???

2 kommentarer:

  1. Tja...det är väl senap på burk? Typ Slotts?

    Jag håller med om att det är extremt irriterande när receptförfattare inte skriver ut vad de avser. Vinäger och senap finns det ju hur många varianter av som helst. Likaså oljor. Det är ju stor skillnad mellan olivoljor, solros- och rapsoljor, kall- och varmpressade, lagrade och vanliga (osv.). Eller när de skriver "en skvätt rödvin". Vadå en skvätt? Och vilket vin? Även där blir det ju en enorm skillnad beroende på vad man väljer...sunkiga matlagningsvinet eller ett bra och smakrikt vin.

    SvaraRadera
  2. Orkade inte ens snudda vid ämnet oljor... *gnuggar mig i tinningarna*

    SvaraRadera