måndag 6 augusti 2007

Konsten att vara snäll

Den har tagit sin lilla tid, trots att det är en mycket enkel och lättsam liten sak, men det finns inte mycket tid över för mina egna böcker med alla killarna på plats här hemma.

Stefan Einhorn, denna varma och mycket kloka människa, har i boken lyckats med att beskriva begreppet snäll på många olika plan. Han vrider och vänder på det, ger exempel ur sitt eget och allas våra vardagliga liv, kommer med handfasta råd, och väcker hos mig många tankar.

Det etiska perspektivet är verkligen intressant! Vi diskuterar det ofta på min arbetsplats, men jag känner att det är lätt att glömma bort att det i grunden faktiskt handlar om oss själva. Hur vi agerar mot oss själva och gentemot dom som vi möter.

Det är inte alltid enkelt att vara snäll, och jag har insett att det sannerligen är en ganska så svår konst om det ska vara på ett äkta och alltid gott vis. Kommer att bära med mig boken framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar