söndag 5 augusti 2007

Mitt första år

Jag fick några sådana böcker när både Gustav och Viktor föddes, men jag har faktiskt aldrig fyllt i någon av dom. I Gustavs fall var det som aldrig aktuellt, då inte ens tänderna ville titta fram under det första året, och jag konstaterade också rätt så snart att saker faktiskt bara sker när tiden väl är mogen. Viktor kommer heller inte att få sitt första år i någon vacker pärm, exakta datum för vare sig tänder eller sittande med stöd, men jag kommer förhoppningsvis skicka med honom något annat. Något som sträcker sig längre än till hans första år.

Jag samlar på minnen och ögonblick, och jag är ganska så duktig på att komma ihåg och också skriva ner dom på papper. Mina tankar hamnar på pränt, ibland som små brev och ibland som rena dagboksanteckningar. På Post It-lappar och bak på gamla kvitton finns roliga citat eller minnesvärda dialoger och konversationer. Jag klipper ut artiklar och sparar på böcker och musik som betytt något särskilt för mig eller oss. Jag kan berätta om möten med andra människor, platser vi besökt, och om hur favoritleksaken vid en viss tidpunkt ser ut, och också hur den luktar och hur den känns. Ibland tar jag mig tillbaka till mellanstadietiden och spelar in på bandspelare ( behändigt digitalt), bara vanligt prat, samtal eller sånger som vi brukar sjunga. Jag tror att det kan bli en skatt så småningom, vår egen historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar