fredag 24 maj 2013

När äppelträden blommar

Då är jag alldeles utmattad och tom, efter att ha torkat tårar på tolvåringar som arbetar, kämpar och försöker, men de förmågorna prövas och betygsätts ju inte.

Jag har för avsikt att ikväll dränka dessa sorger i vin! 

Helgen kommer sedan att dränkas, i sin tur, av pedagogiska utredningar och arbete med redan upprättade åtgärdsprogram.


5 kommentarer:

  1. Det jag funderar på är varför allt ska mätas i IQ, t ex Nationella prov. Det finns ju faktiskt EQ (emotionell intelligens) och SQ (själslig, existentiell intelligens) som jag anser betydligt viktigare i arbetslivet...

    SvaraRadera
  2. Ja, pv kom hem en kväll och var så ledsen ... då en ung tös hade gråtit förtvivlat över ett icke-klarat-prov.

    SvaraRadera
  3. Samma här tröstade i går en förkrossad 15-årig pojke och det ÄR värre att inte klara ett nationellt prov är ett vanligt, trots att "fröken" säger att det är lika mycket (eller lite) värt som allt annat vi gör.

    Mängden prov är helt tokig sett både ur elev- och lärarperspektiv.

    SvaraRadera
  4. Emmas dagar:
    Tack!
    Anonym:
    Nog har vi fler kompetenser som är viktiga här i livet. Så sant!
    Elisabet:
    Jag har tränat mentalt, för att inte gråta tillsammans med eleverna, tänker att det skulle sänka dom totalt, och gråter sedan i bilen på väg hem...
    Lena:
    Det är galet, och alldeles bort i tok!

    SvaraRadera