söndag 24 mars 2013

Påskpyssel

Jag ställer alla pyssel som pojkarna bär med hem på hedersplats, och har bestämt att högtiderna i huvudsak är till för dom. Vad gör det väl då, om vare sig julgranar eller påskris ser ut så som jag själv kanske skulle önska, att det har en tendens att också sprida sig från rum till rum? Jag erkänner här att det skaver, att tänder emellanåt bits ihop, att det estetiska sannerligen får stå tillbaka, men... Jag har glada barn!

Idag har vi hämtat ris, i solsken, och han fick klippa själv med sekatören. Det har han sedan mycket koncentrerat klätt på egen hand, med extra allt.


6 kommentarer:

  1. Här är det ingen som pyntar. Men när jag tänker efter tog jag nog med mig min finaste häxa/påskkärring i flytten hit till Provence. Den måste jag leta rätt på och hänga upp någonstans.

    SvaraRadera
  2. När man har barn i huset, då ska både påskris och julgranar se ut alldeles precis så. Med extra allt :)

    SvaraRadera
  3. Dåligt med pyssel här och blir nog inget "påskfirande" heller just då vi åker till Kanarieöarna på påskafton.

    SvaraRadera
  4. Jag fick tips om 3-stegessicksack, men det har jag inte på min maskin så det fick bli vanlig, 3mm stygnbredd och -längd. Jag sydde fram och tillbaka på bägge sidor innan klipp. Sedan sydde jag en vända till på varje sida.

    SvaraRadera
  5. Så klok du är! Det är ju barnen som är viktiga och deras verk! Du får väl ha vilket påskris du vill sen......Bravo-"han fick med en sekatör klippa själv"!!!!!

    SvaraRadera
  6. Medea:
    Häng upp den där häxan du! Lite påsk måste det få vara, även i Provence.
    mossfolk:
    Vänta du bara! ;) Fick mig en tankeställare, när jag arbetade med yngre barn, och de berättade om hur deras pyssel och helgiver mottogs hemma...
    Micke:
    Vad härligt med sol och värme. Njut! Ägg serveras det säkert till frukost även där.
    Emmas dagar:
    Tack för goda råd! Ska leta fram instruktionsboken till symaskinen min.,.
    Eva i Tyresö:
    Tack! Klok, eller vis av erfarenhet... Om några år, då lär jag väl sakna det där kreativa kaoset, det mesta av allt.

    SvaraRadera