fredag 20 september 2013

Det är fredag, det är kväll, och jag är fortfarande upprörd

Det är fredag, det är kväll, och vi har ätit svenska kräftor, igen. Något så vansinnigt gott!

Igår kväll, på föräldramötet i årskurs 1, var jag den där besvärliga föräldern, den enda, som hävdade att skolan faktiskt ska vara avgiftsfri, enligt lag, då det gick upp för mig att det förväntades av oss, att vi samlar in en ansenlig summa pengar, till kommande skolresor, av tradition och av hävd, till våra barn. Alla föräldrar har då inte råd, och väljer att avstå från att komma och delta, i den så kallade gemenskapen, det är bara så. Det må vara frivilligt, sagt så, men det kommer att diskuteras bland våra barn, och deras föräldrar, vem som har lagt en stor slant och bidragit med sin tid, eller inte. Jag blir alldeles rosenrasande innerst inne i, men försöker att behärska mig, lägga fram min sak, för allas vår trevnad. Det går inte hem! Man knuffar på varandra, himlar med sina ögon, och tycker att jag är ytterst besvärlig, tämligen obekväm, en udda och konstig person. Jag bjuder på det! 

Jag tror på en skola för alla, att den ska vara avgiftsfri, och har hört på tok för många äldre elever vittna om att de där skolresorna, till sådana ställen som till forntidsbyar och till nöjesparker, varit bland de värsta dagarna i deras liv. (Om man är ensam annars, eller upplever sig att vara det, hur känner man sig då en sådan dag, då alla andra har en kamrat, eller en förälder, och bara rusar sig förbi? Om man vet att man inte har råd, eller tid, i familjen, inte har mäktat med till att bidra... Gud, om hen finns, förbjude!)

Till och med min P tycker att det låter trevligt! Vi personligen har ju mer än råd, och han litar blint till att jag också ordnar med loppis på skolgården, fixar fika till föräldramöten som jag sedan kräver en "frivillig" slant för, säljer kak- och godisburkar i mängd till icke behövande i vår närhet, och roddar runt med Lucia- och Valborgsmässofiranden på byn, som vi annars aldrig deltar i...

Om precis alla fick gå i vissa ungars mockasiner, om så bara för en dag!

12 kommentarer:

  1. Det är väl en sak att elever i högstadiet och gymnasiet säljer salami och plastpåsar o dylikt till kommande klassresa men att börja samla pengar i åk 1 är väl inte nödvändigt.

    Jag tror ungarna har lika roligt ta landsvägsbussen till något nära utflyktsmål! Äventyret behöver inte vara långt borta!

    Stå på dig. Gissar att det fanns flera som tyckte som du men inte vågar säga något!

    Våra egenfångade kräftor ligger i frysen. Nästa helg kanske vi slår till.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med dig. I den skola jag jobbar på så står vi för allt på alla utflykter. Alla får matsäck med samma innehåll från skolan. Vi söker stipendium för att kunna åka på skolresor. Eleverna städar själva och den summan som vi skulle lägga på städning använder vi till skolresor. När vi åker skridskor eller badar i simhallen så betalar skolan inträdet plus skridskohyran. Stå på dig, Marie

    SvaraRadera
  3. Jag håller också med!

    Och det där gäller inte bara i skolan, utan även på fritiden - i olika sportsammanhang, t.ex. -, det har jag reagerat så mycket på.

    Det är långt ifrån alla föräldrar som har råd och ååå, vad det måste kännas hemskt för dom barnen!

    SvaraRadera
  4. Heja, heja...!
    Säger som så - stå på dig.

    SvaraRadera
  5. https://www.facebook.com/annchristinea21 september 2013 kl. 09:34

    Väl talat!
    Det finns på tok för många barn i välfärdslandet Sverige som möter barriärer dagligen på grund av att deras familjs ekonomi och förutsättningar skiljer sig från 'normen'. Att aktiviteter i skolan blir grogrunden för (ytterligare) utanförskap bör vara oacceptabelt!

    SvaraRadera
  6. Bra gjort! Stå på dig! ellem

    SvaraRadera
  7. Stå på dig!! Jag gissar att där var väl så många föräldrar på det där mötet som höll med dig som dom som himlade med ögonen. De föräldrarna ångrade sig säkert efter.I mindre samlingar som enskilt samtal med fritidspersonal dagen efter vågar man. Du har rätt.
    Bravo!
    Agneta (30 år på fritids)

    SvaraRadera
  8. Du är klok och bra. Stå på dig! Fler barn behöver föräldrar som vågar ta bladet från munnen och påpeka det uppenbara.

    /Caroline

    SvaraRadera
  9. Heja Kattis! Skolan ska ju vara kostnadsfri, det borde väl varenda skolanställd veta!

    SvaraRadera
  10. Du är min idol! Jag önskar att det fanns en förälder som du i varje klass, i varje skola i hela landet. Vi är många inom skolan som vet vad som gäller, men några väljer fortfarande att kringgå det...

    SvaraRadera
  11. Jag har kämpat för samma sak nu i 9 år, utan att lyckas.
    Men varje år påpekar jag att allt ska vara gratis.
    Ingen ska behöva känna sig utanför i skolan.
    Stå på dig!

    SvaraRadera
  12. Alla:
    Gott att veta, att man inte är ensam!

    SvaraRadera