måndag 23 september 2013

Röda pengar

Jag gick en gång en kurs, där vi lärde oss mycket om organisation, effektivitet, och räknade med röda pengar, som ett mått på bland annat dåligt nyttjad tid.

Idag gick jag på en kurs, i fyra timmar, obligatorisk för nyanställda, där jag skulle lära mig att logga in på en arbetsdator, byta lösenord, spara mina dokument, skicka och besvara mail. Jag fick också ta del av den självservice, där jag skriver in min frånvaro, som jag redan har använt mig av på tre av mina tidigare arbetsplatser.

Om man bara ser till det lilla fåtal som var på plats under just den här eftermiddagen, då har kommunen kastat 32 arbetstimmar i sjön! Hade den hen som hade svårt för just allt detta fått egen undervisning, av vardera handledare under fyra timmars tid, då talar vi om en halvtidstjänst, i verksamhet, under en veckas tid, som kommunen hade kunnat nyttja till något bra mycket bättre.


2 kommentarer:

  1. Det är inte klokt vilket slöseri med tid/pengar det är inom olika områden!

    En mig närstående berättar att förut tog det ungefär en halvtimme att avrapportera en trafikolycka.
    Nu, med ett nytt - fullkomligt idiotiskt datasystem - kan det ta TRE TIMMAR! Ingen anställd vill ha det där systemet, utom ledningen. Det är inte klokt.

    SvaraRadera
  2. Elisabet:
    I annonsen, för tjänsten, stod det att jag skulle besitta goda datakunskaper... Jo tack!

    SvaraRadera